Algemene voorwaarden

 

 

Algemene Voorwaarden van Hebtec gevestigd en kantoorhoudende te Groningen.


Artikel 1 Definities
1.1 Opdrachtnemer: de eenmanszaak Hebtec, geregistreerd onder KvK-nummer 75717077.
1.2 Opdrachtgever: wederpartij van Opdrachtnemer.
1.3 Overeenkomst: iedere overeenkomst tot dienstverlening.
1.4 Algemene Voorwaarden: de Algemene Voorwaarden voor dienstverlening die van toepassing
zijn op alle Overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever.
1.5 Diensten: De diensten en/of werkzaamheden die door Opdrachtnemer verleend en/of verricht
worden.
Artikel 2 Algemeen
2.1 De bepalingen uit deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen,
offertes en overeenkomsten met Opdrachtnemer inzake de verlening van diensten door
Opdrachtnemer of een van haar groepsmaatschappijen, voor zover deze voorwaarden niet
door partijen uitdrukkelijk van de hand zijn gewezen.
2.2 De Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle Overeenkomsten met
Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden worden ingeschakeld.
2.3 De algemene voorwaarden van Opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.4 Afwijkingen van en/of aanvullingen op de Algemene Voorwaarden zijn slechts bindend indien
en voor zover daarmee uitdrukkelijk schriftelijk is ingestemd.
2.5 Indien een (deel van een) bepaling van deze Algemene Voorwaarden mogelijkerwijs niet
toepasselijk is of nietig wordt verklaard, blijft de rest onverkort van kracht. Daarnaast zullen
de nietig verklaarde bepalingen vervangen worden door een naar redelijkheid vastgesteld
alternatief.
2.6 Indien onduidelijkheid bestaat over de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze
Algemene Voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze
bepalingen.
2.7 Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze Algemene Voorwaarden
geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze
bepalingen.

Artikel 3 Aanbod
3.1 Ieder aanbod en elke offerte van Opdrachtnemer, zowel mondeling als schriftelijk, is van
kracht gedurende de daarin genoemde termijn. Bevat het aanbod of de offerte geen
geldigheidstermijn, dan is het aanbod vrijblijvend.
3.2 Bij een vrijblijvend aanbod of een vrijblijvende offerte heeft Opdrachtnemer het recht dit
aanbod of deze offerte uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te
herroepen.
3.3 Indien de aanvaarding (ook op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte
opgenomen aanbod is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan
niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Opdrachtnemer hierover
schriftelijk instemt.
3.4 Opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de
Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een
onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
3.5 Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een
gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
3.6 Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten of
nabestellingen.
Artikel 4 Totstandkoming overeenkomst
4.1 De Overeenkomst met Opdrachtnemer komt pas tot stand na een schriftelijke
opdrachtbevestiging.
4.2 Opdrachtnemer is uitsluitend gebonden aan enige verbintenis indien deze Overeenkomst is
aangegaan door een bevoegde functionaris van opdrachtnemer, tenzij voorafgaand
schriftelijk door Opdrachtnemer te kennen is gegeven dat een medewerker gedelegeerd
bevoegd is, dan wel dat Opdrachtnemer zich anderszins gebonden acht.
4.3.1 Opdrachtnemer is pas gebonden aan:
a. een opdracht of werkzaamheden zonder daaraan voorafgaand aanbod of offerte;
b. mondelinge afspraken;
c. aanvullingen op of wijzigingen van deze algemene voorwaarden of Overeenkomst;
na schriftelijke bevestiging hiervan aan Opdrachtgever of zodra Opdrachtnemer - zonder
tegenwerping van Opdrachtgever - met de uitvoering van de opdracht, werkzaamheden of
afspraken is begonnen.
Artikel 5 Contractduur
5.1 De Overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever wordt aangegaan voor
onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de Overeenkomst anders voortvloeit of partijen
uitdrukkelijk en schriftelijk een bepaalde tijd overeenkomen.
5.2 Indien één van de partijen de Overeenkomst wenst op te zeggen dient dit schriftelijk te
gebeuren tegen het einde van de maand met inachtneming van een redelijke opzegtermijn
van minimaal 3 maanden.
Artikel 6 Uitvoering van de overeenkomst
6.1 Opdrachtnemer zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de
eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Eén en ander op grond van de op dat moment
bekende stand der wetenschap en techniek.
6.2 Met de uitvoering van de werkzaamheden zal niet eerder worden begonnen dan nadat door
Opdrachtgever aan Opdrachtnemer alle noodzakelijke gegevens, informatie, aanwijzingen,
instructies en materialen zijn verstrekt. Indien hierbij vertraging optreedt, zal de
overeengekomen termijn waarbinnen de oplevering moet worden verricht
dienovereenkomstig worden verlengd en eventuele voor Opdrachtnemer hieruit
voortvloeiende extra kosten te voldoen.
6.3 De oplevering geschiedt steeds onder voorbehoud van juiste en tijdige levering(en) door
toeleveranciers; alsmede onder voorbehoud van tijdige aankomst en lossing van de
benodigde materialen overeenkomstig de door deze toeleveranciers en/of afladers
verstrekte gegevens. Voor eventuele niet tijdige levering van de benodigde materialen door
de toeleveranciers en/of afladers is Opdrachtnemer nimmer aansprakelijk.
6.4 Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, informatie, aanwijzingen, instructies en
materialen waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de
Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het
uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor
de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens, informatie, aanwijzingen,
instructies en materialen niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer
het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging
voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in
rekening te brengen.
6.5 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat
Opdrachtnemer is uit gegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of
onvolledige gegevens.
6.6 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in
verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en welke aan de
Opdrachtgever toerekenbaar is.
6.7 Indien en voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, heeft
Opdrachtnemer het recht de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door derden te laten
uitvoeren.
6.8 Is binnen de looptijd van de Overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden
een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de
uitvoeringstermijn dient Opdrachtgever de Opdrachtnemer schriftelijk in gebreke te stellen waarbij
een redelijke termijn wordt gegeven voor het voltooien van de werkzaamheden. 6.9 Indien is
overeengekomen dat de Overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan Opdrachtnemer de
uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten tot dat Opdrachtgever
de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd. Hierbij kan
Opdrachtnemer ook factureren in fasen indien dit is overeengekomen.
Artikel 7 Meerwerk
7.1 Indien Opdrachtnemer op verzoek of met voorafgaande toestemming van Opdrachtgever
werkzaamheden heeft verricht die buiten de inhoud van de overeengekomen
werkzaamheden vallen, zullen deze werkzaamheden door Opdrachtgever worden vergoed
volgens de gebruikelijke tarieven van Opdrachtnemer. Van meerwerk is eveneens sprake
indien de overeengekomen werkzaamheden worden uitgebreid of gewijzigd worden.
7.2 Opdrachtnemer is nimmer verplicht aan een dergelijk verzoek tot meerwerk te voldoen en hij
kan verlangen dat daarvoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt gesloten.
7.3 Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke
uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden aan te vullen, zal
Opdrachtnemer tijdig in overleg treden met Opdrachtgever om de Overeenkomst eventueel
aan te passen.
7.4 Indien de werkzaamheden worden gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van
de uitvoering van de overeenkomst en wederzijdse verantwoordelijkheden daardoor worden
beïnvloed. Opdrachtnemer zal dan Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte
stellen. Het feit dat zich tijdens de uitvoering van de Overeenkomst (de vraag naar)
meerwerk voordoet, is voor Opdrachtgever nimmer grond voor ontbinding of beëindiging
van de Overeenkomst.
7.5 Indien de wijziging van of aanvulling van de werkzaamheden financiële en/of kwalitatieve
consequenties hebben, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever hierover van tevoren inlichten.
7.6 Opdrachtnemer mag de overeengekomen vergoeding verhogen indien tijdens de uitvoering
van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte
hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de
overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan Opdrachtnemer, dat in redelijkheid niet van
Opdrachtnemer mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten
tegen de oorspronkelijk overeengekomen vergoeding.
7.7 Opdrachtnemer zal Opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het honorarium of
tarief schriftelijk kenbaar maken. Opdrachtnemer zal daarbij de omvang van en de datum
waarop de verhoging zal ingaan, vermelden.
Artikel 8 Opschorting en ontbinding
8.1 Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of te
ontbinden, indien:
- Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet volledig nakomt. -
na het sluiten van de Overeenkomst ter kennis van Opdrachtnemer gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet
zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat de Opdrachtgever slechts
gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover
de tekortkoming haar rechtvaardigt.
- Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen
voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft
of onvoldoende is.
8.2 Voorts is Opdrachtnemer bevoegd de Overeenkomst te ontbinden indien zich
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
Overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet
langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden
voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de
Overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
8.3 Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Opdrachtnemer
op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtgever de nakoming van de
verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
Artikel 9 Vergoeding
9.1 Opdrachten worden aangenomen op basis van een vaste prijs of op basis van nacalculatie.
9.2 Indien een vaste prijs is overeengekomen kunnen kosten of kostenstijgingen die bij het
aangaan van de Overeenkomst redelijkerwijze niet waren te voorzien, apart in rekening
worden gebracht, indien de looptijd van de Overeenkomst of de duur van de
werkzaamheden langer is dan drie maanden.
9.3 Indien geen vaste vergoeding wordt overeengekomen, zal de vergoeding worden vastgesteld
op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de
gebruikelijke uurtarieven van Opdrachtnemer, geldende voor de periode waarin de
werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
Opdrachtnemer is gerechtigd om eens per jaar zijn gebruikelijke uurtarieven te verhogen.
9.4 De vergoeding in het aanbod en offertes zijn exclusief BTW en andere heffingen van
overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de Overeenkomst te maken kosten,
waaronder verzend- en administratiekosten en reiskosten, tenzij anders aangegeven.
9.5 Bij opdrachten met een looptijd van meer dan drie maanden zullen de verschuldigde kosten
en het honorarium periodiek in rekening worden gebracht.
9.6 Bij het verrichten van een eventuele spoedopdracht of werkzaamheden buiten de normale
werktijden is Opdrachtnemer gerechtigd een extra toeslag te vragen bovenop het
gebruikelijke uurtarief.
Artikel 10 Betaling en incassokosten
10.1 Tenzij in de Overeenkomst anders is bepaald, zal betaling van de overeengekomen
vergoeding, inclusief BTW en bijkomende kosten, plaatsvinden binnen 14 dagen na ontvangst
van de factuur. Betaling vindt plaats in de valuta zoals vastgesteld in de Overeenkomst.
10.2 Opdrachtnemer is altijd gerechtigd om een voorschot te verlangen.
10.3 De betaaltermijn is een vervaltermijn. Indien een factuur na het verstrijken van de
betaaltermijn niet volledig is betaald of geen automatische incasso heeft kunnen
plaatsvinden, is Opdrachtgever aan Opdrachtnemer direct - zonder dat daarvoor enige
aanmaning of ingebrekestelling vereist is - een vertragingsrente verschuldigd ter grootte van
2% per maand, cumulatief te berekenen over de hoofdsom, vanaf de datum waarop betaling
had moeten plaatsvinden tot aan de datum van de daadwerkelijke betaling. Gedeelten van
een maand worden daarbij als volle maand gerekend.
10.4 Betalingen strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van
de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
10.5 In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van Opdrachtgever zijn
de vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
10.6 Opdrachtgever is niet bevoegd tot verrekening van enige – vermeende – vordering met de
factuur.
10.7 Indien Opdrachtnemer voor de incassering van enige vordering een derde partij moet
inschakelen, is Opdrachtgever tevens de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd. De
buitengerechtelijke incassokosten bedragen minimaal 15% van de hoofdsom, met een
minimum van € 150,-.
10.8 Indien Opdrachtnemer hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk
waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
10.9 Opdrachtgever is over de gemaakte incassokosten rente verschuldigd.
Artikel 12 Onderzoek bij oplevering
12.1 Opdrachtgever is gehouden het opgeleverde te (laten) onderzoeken, onmiddellijk op het
moment dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort Opdrachtgever te
onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het opgeleverde overeenstemt met hetgeen is
overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen.
Eventuele onmiddellijk zichtbare gebreken dienen binnen 7 dagen na oplevering schriftelijk
aan Opdrachtnemer te worden gemeld. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt,
dan komt Opdrachtgever geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
Gebreken moeten in ieder geval uiterlijk na verloop van 6 maanden na oplevering, schriftelijk
aan Opdrachtnemer worden gemeld. Deze melding moet een zo gedetailleerd mogelijke
omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te
reageren. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer in de gelegenheid te stellen een klacht te
(laten) onderzoeken.
12.3 Indien een klacht gegrond is, zal Opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog verrichten zoals
overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor Opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden.
Dit laatste dient door Opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
12.4 Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of
zinvol is, zal Opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 13.
Artikel 13 Aansprakelijkheid
13.1 Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot
hetgeen in dit artikel is geregeld.
13.2 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat
Opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens Opdrachtgever verstrekte onjuiste of
onvolledige gegevens, informatie, aanwijzingen, instructies en/of materialen.
13.3 Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Aansprakelijkheid voor
iedere vorm van indirecte schade is uitdrukkelijk uitgesloten.
13.4 Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de
oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade
in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige
prestatie van Opdrachtnemer aan de Overeenkomst te laten beantwoorden, voor zover deze
aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter
voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten
hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze Algemene Voorwaarden.
Onder indirecte schade wordt onder meer begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste
besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
13.5 Indien Opdrachtnemer aansprakelijk is voor door Opdrachtgever geleden schade, is de
schadevergoedingsplicht van Opdrachtnemer altijd beperkt tot maximaal het bedrag van de
door de verzekeraar van Opdrachtnemer te verstrekken uitkering, althans tot maximaal het
bedrag van de declaratie, althans dat gedeelte van de opdracht, waarop de aansprakelijkheid
betrekking heeft. Indien de verzekeraar niet uitkeert of de schade niet onder de dekking valt,
is de schadevergoedingsplicht van Opdrachtnemer beperkt tot maximaal het factuurbedrag
voor de verrichte werkzaamheden. Bij duurovereenkomsten met een looptijd langer dan 3
maanden is de schadevergoedingsplicht van Opdrachtnemer altijd beperkt tot maximaal het
factuurbedrag van de verrichte werkzaamheden gedurende die periode.
13.6 Opdrachtgever moet al die maatregelen nemen die noodzakelijk zijn ter voorkoming of
beperking van de schade.
13.7 Opdrachtnemer is nimmer schadeplichtig tegenover derden.
13.8 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk en Opdrachtgever kan geen beroep doen op de
toepasselijke garantie, indien de schade is ontstaan:
a. door ondeskundig gebruik, oneigenlijk gebruik of gebruik van het product in strijd met de
bestemming daarvan;
b. door gebruik van het product in strijd met door of namens Opdrachtnemer of de
fabrikant en/of importeur, verstrekte instructies, adviezen, gebruiksaanwijzingen,
bijsluiters e.d.;
c. door ondeskundige bewaring (opslag) of onjuist/gebrekkig onderhoud van de producten;
d. doordat door of namens de Opdrachtgever reparaties of overige werkzaamheden of
bewerkingen aan het product zijn uitgevoerd, zonder uitdrukkelijke voorafgaande
toestemming van Opdrachtnemer.
13.9 Opdrachtgever is in de gevallen als opgesomd in het vorige lid volledig aansprakelijk
voor alle hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart Opdrachtnemer uitdrukkelijk
voor alle aanspraken van derden tot vergoeding van deze schade.
13.10 De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien
de schade te wijten is aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer.
Artikel 14 Overmacht
14.1 Ingeval nakoming van de Overeenkomst niet mogelijk is en dit is te wijten aan een
niettoerekenbare tekortkoming aan de zijde van Opdrachtnemer en/of aan de zijde van de
voor uitvoering van de overeenkomst ingeschakelde derden of toeleveranciers, dan wel in
het geval zich een andere gewichtige reden voordoet aan de zijde van Opdrachtnemer, dan is
Opdrachtnemer gerechtigd de nakoming voor een door hem te bepalen termijn op te
schorten zonder tot enige schadevergoeding te zijn gehouden.
14.2 Als omstandigheden waarin sprake zal zijn van niet toerekenbare niet-nakoming, naast
hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, zullen onder meer worden
verstaan: het uitvallen van netwerken voor telecommunicatie en/of elektriciteit, oorlog,
oproer, handelsembargo, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten,
overheidsmaatregelen, staking en uitsluiting door werklieden of dreiging van deze e.d.
omstandigheden; verstoring van de ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst
bestaande valutaverhoudingen, weersomstandigheden, bedrijfsstoringen door brand,
ongeval of andere voorvallen en natuurverschijnselen, een en ander onverschillig of de niet
of niet-tijdige nakoming plaatsvindt bij Opdrachtnemer, diens toeleveranciers of derden die
door hem voor de uitvoering van de verbintenis zijn ingeschakeld.
Artikel 15 Geheimhouding
Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in
het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie
geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit
de aard van de informatie.
Artikel 16 Intellectuele eigendom
16.1 Opdrachtnemer is en blijft rechthebbende op alle intellectuele eigendomsrechten die rusten
op, voortkomen uit, verband houden met en/of behoren tot de door Opdrachtnemer in het
kader van de Overeenkomst geleverde diensten, tenzij partijen schriftelijk anders zijn
overeengekomen. De uitoefening van deze rechten en/of al verrichte werkzaamheden is
uitsluitend aan Opdrachtnemer voorbehouden, zowel tijdens als na afloop van de
Overeenkomst.
16.2 Alle door Opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals adviezen, rapporten, ontwerpen,
schetsen, notities, handleidingen, software, (elektronische) bestanden, enzovoort, zijn
uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door Opdrachtgever binnen de context van de
Overeenkomst en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van
Opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, ter kennis van derden gebracht,
nagemaakt of gewijzigd.
16.3 Opdrachtgever staat er voor in dat de door hem verstrekte documenten en bestanden geen
inbreuk maken op het auteursrecht of enig andere intellectueel eigendomsrecht van derden.
Eventuele schade door dergelijke inbreuken komt voor rekening van Opdrachtgever en
Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van deze derden.
16.4 Opdrachtnemer behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden
toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen
vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 17 Toepasselijk recht en geschillen
17.1 Op alle overeenkomsten gesloten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer is uitsluitend het
Nederlands recht van toepassing.
17.2 Geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de plaats waar Opdrachtnemer is
gevestigd, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Opdrachtgever is eveneens bevoegd
om het geschil voor de leggen aan de bevoegde rechter in zijn vestigingsplaats. Partijen
zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben
ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
Groningen, 1 februari 2022